Thursday, March 16, 2017

Website Pertama Kali di Dunia


Sir Timothy John "pasukan" Berners-Lee, KBE (TimBL atau TBL) (lahir di London, United Kingdom, 8 Jun 1955) adalah pencipta World Wide Web dan Pengerusi World Wide Web Consortium, yang ditubuhkan pembangunan

Pada tahun 1980, adalah masih seorang kontraktor yang percuma di CERN, Berners-Lee mencadangkan satu projek yang berasaskan konsep hiperteks manakala untuk memudahkan pengagihan dan pembaharuan maklumat antara penyelidik. Dengan bantuan dari Robert Cailliau beliau mencipta sistem prototaip yang bernama penyelidikan.
 

Selepas meninggalkan CERN berusaha pada John Poole imej komputer sistem Ltd, dia kembali pada tahun 1984 sebagai seorang penyelidik bersekutu. Beliau menggunakan idea yang sama, beliau mempunyai kegunaan dalam penyelidikan untuk mencipta World Wide Web, di mana beliau direka dan dibina pelayar pertama (dinamakan WorldWideWeb dan dibangunkan di dalam NeXTSTEP) dan pelayan web yang pertama bernama httpd.
 

Pada tahun 1994, Berners-Lee mengasaskan World Wide Web Consortium (W3C) di Massachusetts Institute of Technology.
 

Sehingga kini, Berners-Lee masih tetap merendah diri dan sentiasa tidak bersemangat untuk mendapatkan popular. Ramai masih tidak tahu kekuatan kerja-kerja lelaki ini, World Wide Web.
 

Salah satu daripada sumbangan beliau yang terbesar dalam memajukan World Wide Web bukanlah mempatenkannya supaya ia boleh masih bebas digunakan.

No comments:

Post a Comment