Thursday, March 16, 2017

Mengapa di Alamat E-mail Selalu Ada Simbol @?

Pada tahun 1971 menjadi masa sangat penting untuk pembangunan internet. Pada tahun tersebut, seorang pakar bernama Roy Tomlinson berjaya membuka mel elektronik atau dipanggil melalui e-mel. Tempoh e-mel ini adalah kombinasi dua perkataan, iaitu mel elektronik dan mel eletronik makna makna. Ini disempurnakannya dapatan pada tahun 1972.
Pada prinsipnya, ini adalah sama seperti surat-menyurat mel elektronik oleh e-mel. perbezaan, Surat borang yang dihantar melalui rangkaian bukanlah berupa sehelai kertas yang dibalut di dalam sampul surat. Mel elektronik adalah dalam bentuk data digital yang boleh dalam bentuk surat, gambar atau Bunyi.

Seperti proses surat-menyurat, dalam elektronik ini adalah juga diperlukan bagi alamat penerima atau penghantar. Satu tanda yang yang sangat biasa dalam penulisan ini e-mel adalah alamat yang @ simbol atau Baca pada yang bermaksud pada (awalan untuk menunjukkan tempat) atau secara. Simbol ini juga diperkenalkan oleh Tomlinson.

Bagi surat-menyurat elektronik, penghantar atau penerima mesti mempunyai peti mel yang disenaraikan di internet. Alamat mel elektronik dalam hal ini benar-benar melekat pada peti mel tersebut. Supaya dapat membuka peti mel, pemilik perlu mempunyai kod rahsia yang dikenali sebagai kata laluan. Dengan kod rahsia ini pemilik peti mel buan orang tidak akan dapat membukanya.

No comments:

Post a Comment